fredag 25. september 2009

NDLA og matematikk 1T, en oppsummering

Etter fem uker med matematikk 1T uten lærebøker, bare NDLA, er det på tide med en oppsummering.
For det første har jeg hatt andre utfordringer enn jeg var forberedt på. Elevenes digitale kompetanse er ikke så bra som jeg hadde forventet (eller håpet). Etter et par uker forstod jeg at langt fra alle elevene hadde forstått/fått til å laste ned og lagre de nedlastbare dokumentene (teori + oppgaver). Noen hadde lastet de ned, men fant de ikke igjen osv.
Ja vel, da var det bare å starte på nytt og sørge for at alle fikk lastet ned, lagret på egen maskin, lage mapper med tema, og plass til å lagre oppgavene de etterhvert har gjort. Det tar ikke så lang tid, men jeg var litt forundret over at det var nødvendig å gjennomgå det så grundig.
I hver time henter de fram oppgavedelen, løser oppgavene direkte på dokumentet, klipper ut det de har gjort denne timen og lagrer det under et passe navn. Å finne et "passe navn" er også en god øvelse: hva er det egentlig vi arbeider med, hvilke oppgaver har jeg gjort, hvordan blir det lett å finne igjen.
Jeg merker også at jeg har større behov for å kontrollere hva de faktisk har gjort i timen, så jeg har laget en elevmappe på It`s Learning der de skal legge inn det de har gjort hver matematikkøkt. Til å begynne med retter jeg alt og setter kommentarer, men denne er ment som en slags kontroll slik at jeg kan finne ut hvor langt de har kommet og hva de har gjort.
Det ble også et større behov for gjennomgang av Math Type enn jeg hadde regnet med, elevene er ikke flinke nok til, eller er ikke vant til å finne fram til funksjoner og hurtigtaster selv.
Først den siste uka synes jeg at undervisninga har skutt fart: vi bruker mindre tid til tekniske ting, og kan endelig konsentrere oss helt om matematikken.
Men nå er det høstferie

6 kommentarer:

  1. Spennende å følge med på dine erfaringer. Jeg opplever det samme som deg. Elevens digitale kompetanse når det kommer til mapper, struktur, tekniske løsninger og hurtigtaster er ikke tilfredstillende. Det går mye tid. Går det greit at elevene bruker MathType? Bruker de ikke skrivebok eller blir det en slags kombinasjon?

    SvarSlett
  2. Elevene skal ha med både kladdebok og PC, men foreløpig har vi bare jobbet på PC for å lære MathType så fort som mulig. Etter hvert har jeg tenkt at elevene selv velger hvordan de kladder, så det blir spennende å se hva de da gjør.

    SvarSlett
  3. Hei Berit! Så spennende at du legger ut erfaringene dine her. Hvordan tar elevene det at de ikke har bøker? Funker opplegget for alle?

    SvarSlett
  4. Hei Mette. Det er nok veldig uvant for en del at de ikke har bøker, men størsteparten synes foreløpig det er spennende. Jeg har hatt elevsamtaler og flere synes matematikkundervisningen morsommere uten tradisjonell bok og bruk av MathType. Er ikke sikker på at dette er optimalt for alle, men jeg tror det er veldig viktig å gi det litt mer tid

    SvarSlett
  5. Er på NDLA-samling for fylkeskontakter. Har akkurat fått tips om lærere i Vest-Agder som også jobber med NDLA i matematikk. Formidler lenke til denne bloggen til dem!

    SvarSlett
  6. Spennende. Det skal bli interessant å høre andres erfaringer.

    SvarSlett